Islamic Widget

About Me

Saturday, June 19, 2010

sedikit teguran..

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

dh lame sgt ana tggal blog ni..

hari ni saja lah kan nak menulis sikit..
salah ke perempuan nak berhias?dalam bahasa modern 'make-up'?

sebagai contoh...seorang muslimah ini memakai furdah..mengambil jalan yang zuhud..tapi...matanya dipakaikan 'eyeliner'..secara jujurnya 'eyeliner' yang membuatkan matanya kelihatan lebih cantik dn menarik perhatian..

berfurdah untuk mengelakkan fitnah..berfurdah supaya tidak menarik perhatian orang..tapi..bagaimana kalau berfurdah itu dikenakan 'make-up' yang membuatkan kaum muslimim lebih tertarik?terutama nya kepada mata muslimah itu sendiri..

di sini ana selitkan sedikit post dari blog saudara kita..

DEFINASI TABARRUJ
Sebelum ini telah saya jelaskan apa yang dimaksudkan dengan tabarruj. Namun begitu, suka untuk saya bawakan kembali definasi tersebut bagi melengkapkan penulisan artikel ini. Perbahasan ini saya kutip daripada bedah buku ‘Dosa Berhias (Tabarruj): Bagaimana Mengenalinya dan Menghindarinya”.
  1. Menampakkan kecantikkannya pada lelaki bukan mahram.
  2. Menampakkan kecantikan termasuk mempamerkan keelokan bahagian-bahagian tubuh mengghairahkan spt pinggul, lengan, betis, dada, leher dan wajah.
  3. Menampakkan kecantikan dan menonjolkan keelokan wajah dan tubuh badan dan fitnah kedua-duanya.
Imam Bukhari mengatakan tabarruj adalah mempertontonkan seorang wanita akan kecantikannya.
Konsep tabarruj ialah melibatkan segala bentuk benda untuk bertujuan perhiasan. Ia terbahagi kepada dua:
  1. Perhiasan semulajadi. Ianya merangkumi segala kecantikan semulajadi – hidung mancung, kulit putih gebu, rambut ikal mayang dan bentuk badan yang menarik.
  2. Perhiasan buatan. Ia termasuklah pakaian yang mendedah aurat, mewarna rambut dan kuku, berwangi-wangian, mengenakan celak dan solekan, bertatu, bertindik, menggunakan barang-barang kemas asli dan tiruan (termasuk dosa riak dan takabbur), menggunakan alat palsu seperti rmbut palsu dan kuku palsu, mencukur dan melukis kening.
Kesemua perbuatan di atas adalah menyerupai perbuatan golongan kafir yang sengaja dipopularkan oleh media tempatan dan barat. Ianya mengandungi senjata yang berbahaya dan fitnah tidak kurang hebatnya samaada terkena atas wanita itu sendiri mahupun manusia yang melihat gelagatnya. Malah akan menyuburkan gejala zina berterusan.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Perumpamaan perempuan yang memperagakan perhiasannya kepada bukan ahli keluarganya adalah seperti kegelapan Hari Kiamat, tidak ada cahaya baginya.”
Manakala dalam riwayat lain pula Rasulullah SAW bersabda:
“Mana-mana perempuan yang memakai wangi-wangian, kemudian dia keluar menemui kaumnya (sekumpulan orang) dengan maksud supaya mereka dapat mencium bau wanginya, maka perempuan tersebut adalah penzina.”
Jelasnya, bertabarruj dan berhias berdasarkan pendapat Abul A’la al-Maududi, seandainya ia melibatkan lelaki bukan mahram bersama maka hukumnya adalah HARAM menurut al-Quran, Hadis dan Ijma’ Ulama’. Dengan kata lain, apa jua alasannya lelaki bukan mahram tidak boleh melihat rambut, tubuh badan dan perhiasannya.

wallahua'lam..
ya Allah..Kau jauhkanlah kami dari perkara yang menjauhkan kami dari-Mu,Kau tenangkanlah hati kami..amin..

rujukan: http://www.faridrashidi.com/2010/02/24/yang-dikatakan-wanita-bertabarruj/

No comments:

Post a Comment