Islamic Widget

About Me

Wednesday, June 23, 2010

bila berkawan..

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.. =)

alhamdulillah...ana masih berkesempatan untuk terus menulis..
tajuk tu 'bila berkawan', ana sendiri bukan seorang sahabat yang sejati..tapi mungkin sedikt tips untuk kamu semua yang ingin menjadi seorang sahabat sejati..kita kan belajar dari pengalaman..

lumrah hidup..manusia suka dihargai..suka dihormati..jadi..step pertama..kita hormati kawan kita,kita hargai dia...kadand-kadang kita muak dengar cerita dia,kita bosan sebab dia suka ulang benda yang sama..tapi..tak rugi pun kan kalau kita dengar je?

kalau tak suka,cuba tegur dengan cara yang baik,jangan bagi dia terasa sampai berdendam...dan yang paling utama,jangan tegur pada saat dia sedang beremosi a.k.a sedih atau marah..

lepas tu kita hargai dia...buat je muka tak malu cakap i love u kat dia..tapi kawan yang sejenis la..yang lain-lain jenis tu tak payahla..nanti lain pulak..kalau kaya sikit,belikan hadiah untuk dia,belanja makan ke..kan dapat pahala sedekah tu...

manusia mana yang tak suka diberi perhatian dan dipuji...bila kawan kita buat baik atau berjaya kita ucap tahniah..puji la sikit..tapi jangan banyak..takut dia riak..dan kita ucapkan "Alhamdulillah...Allah bagi kelebihan kat enti.."..bila dia sedih..kita bagi perhatian..kalau dia jenis yang manja...peluk je la..suruh dia luahkan masalah...

manusia...luka kat luar boleh nampak..luka kat hati siapa tahu...

dan yang paling penting...jangan sesekali kita sembunyikan sesuatu yang akan buat dia sakit hati...contoh..kita ajak kawan-kawan kita jalan-jalan..tapi..kita tak ajak dia langsung..padahal kita kata yang dia tu kawan baik kita..tapi..kita pinggirkan dia..
senang cerita...macam mana kita nak orang buat baik dengan kita, kita pun kenalah buat baik dengan orang..
macam mana kita tak suke orang buat jahat kat kita...kita pun jangan buat jahat kat orang...

renung-renungkanlah & selamat beramal!!




salam sayang: ummu hurairah..

No comments:

Post a Comment